­

Blog

Dat is nogal een opening, ik weet het, maar ik denk echt dat iedereen dat kan, kan leren zingen. Uiteindelijk is de stem, net als de piano, een instrument wat je kunt leren bespelen.
Nu kan je voor het ene instrument meer talent hebben dan voor het andere, en dat talent beïnvloed natuurlijk wel in hoeverre je het instrument leert beheersen. Ook zal je fysieke constitutie van invloed zijn op het leren bespelen van het instrument. Maar, hoe dan ook, je kunt het nog steeds leren.

Als iemand mij vraagt of ik denk dat zij/hij kan leren zingen check ik altijd drie basisvoorwaarden:
Hoe is de lichaamshouding, hoe klinkt de spreekstem, kan zij/hij een eenvoudige melodie nazingen?

Blog

Een goede en bewuste lichaamshouding is belangrijk, je lichaam is per slot van rekening het instrument. Heb je veel spanning in je lijf, bijvoorbeeld rondom je schouders en nek, of op je ademhaling, dan kan dat spanning geven op je strottenhoofd en dat beïnvloedt de klank. Lange of hoge noten klinken dan minder fraai. Is dit bij jou het geval, dan werken we extra aan ontspanning en ademhaling. Krijg je meer ontspanning in je lichaam, dan zal je merken dat het zingen beter gaat.

Mensen met een heel bescheiden of niet goed gearticuleerde spreekstem, spreken vaak niet op de juiste resonantie plek. Dit hoor je ook terug in de zangstem, de stem klinkt achter in de keel en kan in de hoogte minder mooi intoneren. Ik geef dan bijvoorbeeld een gedicht mee, met de opdracht deze op een ‘zangerige manier’, of juist over-gearticuleerd, voor te dragen voor een denkbeeldige groep mensen. De stem krijgt zo meer richting en gaat beter klinken.

In mijn meer dan 25 jaar lange zangles carrière heb ik misschien vijf mensen gehoord die toondoof waren, dat betekent dat zij een melodie echt niet op de juiste toonhoogte kunnen nazingen. Ik moet eerlijk zeggen dat voor deze kleine groep een zangles zeer vermoeiend is. Al het werk gaat dan over afstemmen of het de juiste toon is, het vraagt veel energie, en je komt eigenlijk niet aan zingen toe.

Samenvattend betekent het dus dat de meeste mensen kunnen leren zingen, omdat alles wat ik eerder beschreef te ontwikkelen is. Nou, nu je weet dat je het kan leren is het misschien ook leuk om te weten waarom je het zou ‘moeten’ doen, dat zingen.

Zingen is een manier om je op te laden, als je zingt borrelt er diep van binnen iets naar boven, energie, fysiek voelbaar, ik noem het altijd mijn feestje.
Zingen is een manier om je te ontspannen. Het zorgt dat je echt diep in en uit gaat ademen, wat weer zorgt voor een goede toevoer van zuurstof naar alle organen.
Zingen is een manier om je te uiten, je laat je adem stromen, en in de stem, op de muziek, stromen de emoties mee.

En er zijn nog meer redenen, sla internet er maar op na: zingen maakt je minder vatbaar voor griep, helpt bij longproblemen, versterkt het immuunsysteem. Maar ook: zingen houdt je jong, verscherpt je geest, zingen maakt blij.

Je hoeft niet te wachten met zingen tot je eerste zangles of koor repetitie, je kunt nu gelijk beginnen. Begin rustig, je hoeft niet gelijk een Verdi aria te zingen, bouw het langzaam op, zo blijf je gemotiveerd en wordt zingen steeds leuker.

  • Begin met een positieve mindset, jij kunt ook zingen, misschien gaat het niet vanzelf maar je kunt het leren!
  • Stel je open, wees nieuwsgierig, er valt een heleboel te ontdekken.
  • Ben je een sportief type dan ken je vast wel het gevoel van energie als je bijvoorbeeld lekker aan het hardlopen bent. Zingen maakt gebruik van diezelfde energie en focus.
  • Durf ‘gek’ te doen, beetje gekke bekken trekken, gekke geluiden maken, zo warm je de spieren in je gezicht en je stembanden alvast op.
  • Je kunt ook met een mooi gedicht beginnen. Door de klinkers in de woorden wat langer aan te houden en de natuurlijke intonatie van de zin wat te benadrukken ga je vanzelf zingen.
  • Voor je begint met zingen eerst even lekker uitademen op pfffff, voel je dat je adem na deze pfffff als vanzelf weer naar binnen stroomt?
  • En ga nu lekker zingen, begin met een rustige melodie, niet te hoog en niet te laag. Denk weer aan de energie die je voelt bij het sporten, beweeg eventueel je armen, je schouders, je benen als je daar spanning voelt. Spanning rond je keel kan je oplossen door je kaak te bewegen, te happen of door lekker je tong uit te steken. Denk niet aan goed of slecht en mooi en lelijk, voel alleen maar: je bent aan het zingen!

Veel plezier!

­